Ugrás a fő tartalomra

Kijevnek nem tetszik, hogy Németország és Franciaország Oroszország gazdasági partnerei

Az Északi Áramlat-2 gázvezeték befejezéséhez még több kilométer csövet le kell fektetni, teszteket kell elvégezni, számos dokumentumot kell aláírni környezetvédelmi intézményekkel, és ezekhez Oroszországnak még "több mint egy napra lesz szüksége" - jelentette ki Olekszij Danyilov, az ukrán Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács (RNBO) titkára pénteki kijevi sajtótájékoztatóján.

A tisztségviselő arra reagált, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök pénteken bejelentette: befejeződtek az Északi Áramlat-2 gázvezetékpár első vezetékének csőfektetési munkálatai.

Danyilov hangsúlyozta: az ukrán diplomaták minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy megállítsák az orosz gázvezeték beindítását. Szavai szerint ez Ukrajnán kívül több más országnak, köztük Lengyelországnak is az érdeke - írja az MTI.

Kijelentette, hogy ugyanakkor nehéz az Északi Áramlat-2-t akadályozni, mert vannak Európában olyan "nagy játékosok", akik érdekeltek az együttműködésben Oroszországgal. "Ezek Németország és Franciaország, amelyek az Oroszországi Föderáció közvetlen politikai és gazdasági partnerei, ami Ukrajna számára nagyon kellemetlen ... Együttműködünk velük, megvannak a maguk érvei, nekünk megvannak a sajátjaink. A mi gázszállítási rendszerünk kellően kiegyensúlyozott, hogy mindent biztosítani tudjon. Amikor viszont ők a pénzt teszik az első helyre, és nem az embereket és a demokráciát, akkor ezt az egész világnak el kell mondanunk" - fogalmazott az RNBO titkára.

Vlagyimir Putyin orosz elnök pénteken a Szentpétervári Nemzetközi Gazdasági Fórum plenáris ülésén tartott beszédében jelentette be, hogy befejeződtek az Északi Áramlat-2 gázvezetékpár első vezetékének csőfektetési munkálatai.

Közölte, hogy a legnagyobbrészt a tengerben lefektetett vezetékhez német oldalról is odaért a cső.

"Meg kell emelni és össze kell hegeszteni őket. De maga a lefektetés befejeződött" - mondta.

Bejelentette, hogy a héten befejezték és gázzal töltötték fel a vezeték orosz szakaszát Szlavjakanszkaja kompresszorállomásig, a Gazprom így felkészült az Északi Áramlat-2 feltöltésére is, amelyen mintegy tíz nap múlva már meg is kezdődhet a szállítás. Közölte, hogy a második vezeték lefektetése még folyik, de a várakozásai szerint másfél-két hónapon belül befejeződik.

Mint mondta, a Gazprom készen áll a gázszállítás megindítására, a továbbiakban minden a német félen múlik. Felhívta a figyelmet arra, hogy az amerikai palagáz amellett, hogy "barbár módszerrel" - hidraulikus talajréteg-repesztéssel - termelik ki, 25 százalékkal drágább az orosznál, amely szerinte "környezetbarátabb, tisztább, olcsóbb, megbízhatóbb", mint a tengerentúli kínálat.

Emlékeztetett rá, hogy az Északi Áramlat-2 közvetlenül köti össze Oroszországot Németországgal, ezért a lehető legrövidebb útvonalon halad és a gáz tranzitjáért nem kell külön díjat fizetni.

"Úgy gondolom, hogy ezt a projektet meg kell valósítani, különösen olyan feltételek között, amikor az új amerikai kormányzat arról beszél, hogy kedvező viszonyt akar kialakítani a különleges partnereivel Európában" - hangoztatta az azt feszegető kérdésre válaszolva, hogy újabb amerikai szankciók megnehezíthetik-e a gázvezeték üzemeltetését.

"De hogyan lehet jó viszonyt kiépíteni a partnerekkel úgy, hogy közben köpnek az érdekeikre?" - tette hozzá.

Kijelentette, hogy Oroszország az elkövetkező évtizedben 50 milliárd köbméterrel szándékozik megnövelni európai gázexportját. Az ukrajnai tranzit jövőjéről azt mondta, hogy van lehetőség az ottani vezeték igénybe vételére a jelenlegi tranzitszerződés lejárta után is, de ehhez  szerinte "az kell, hogy Kijev akarja a normális gazdasági kapcsolatokat".     

Kifogásolta, hogy az ukrán fél folyamatosan emeli a tranzitdíjat, ami miatt csökken az útvonal vonzereje és úgy vélekedett, hogy "a monopólium rossz", és hogy Kijev a jelenlegi 1,5 milliárd helyett akár 3-5 milliárd dollárt is kereshetne. Felidézte, hogy az ukrajnai csövön a jelenlegi évi 40 milliárd helyett csaknem 200 milliárd köbméter gáz haladt át.  

Putyin szerint az Európába irányuló orosz gázexport az idén megint meghaladhatja a 200 milliárd köbmétert. Közölte: Oroszország fontolóra vette, hogy dollár helyett euróban és nemzeti devizában fogadja el az ellenértékét.

"Az Északi Áramlat-2, csakúgy, mint az Északi Áramlat-1, hozzájárul Európa energiabiztonságához és általában véve az európai fogyasztók biztonságos energiaellátásához. Szeretném hozzátenni, hogy ez a projekt rendkívül gazdaságos, és teljes mértékben megfelel a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak" - hangoztatta Putyin.

Az Északi Áramlat-2 egy 9,5 milliárd eurós projekt, amelynek keretében két új, összesen évi 55 milliárd köbméter - a már meglévő vezetékpárral azonos - szállítási kapacitású vezetékkel bővül a Balti-tenger fenekén húzódó Északi Áramlat-1. Nyomvonala az oroszországi Viborgtól a németországi Greifswaldig tart, hossza mintegy 1200 kilométer.

Pénteki beszédében Putyin egyebek mellett azt is mondta, hogy az orosz gazdaság kezd visszatérni a járvány előtti szintre. Az orosz GDP tavaly 3 százalékkal csökkent.

Közölte, hogy utasította az orosz hatóságokat: készítsék elő annak feltételeit, hogy külföldi állampolgárok térítés ellenében beoltathassák magukat a COVID-19 ellen Oroszországban.

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON VAGY CSATLAKOZZON A CSOPORTUNKHOZ!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Horrorbaleset az M4-esen: nagyszőlősi járási férfiak a kárpátaljai áldozatok

Öt munkás utazott abban a kisbuszban, ami péntek délután hátulról belerohant egy álló kamionba Abonynál. Úgy tűnik, hogy a kamionos nem hibázott, s vétlen részese volt a tragédiának - közölte a 24.hu. A rendőrség tájékoztatása szerint egy 34, 36, és 41 éves túrkevei, valamint egy 48 és egy 59 éves mátyfalvai (Kárpátalja, Nagyszőlősi járás) férfi vesztette életét az M4-es autóút 89-es kilométerszelvényében lévő csomópontnál történt balesetben. A 24.hu Úgy tudja, hogy a kisbuszt vezető sofőr körülbelül száz kilométeres sebességgel közlekedett. Feltehetően nem figyelt, s ezért ütközött neki a forgalmi okból álló járműszerelvény pótkocsijának. A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztálya büntetőeljárás keretében vizsgálja a baleset bekövetkezésének okát és körülményeit. Korábban a Bors arról írt, hogy a kisbuszban három magyar, egy ukrán, illetve egy ukrán-magyar kettős állampolgárságú férfi utazott, mind az öten életüket vesztették. A Kékvillogó.hu szerint mind az ö

Kárpátaljaiak vesztették életüket egy szörnyű balesetben Magyarországon

Az M4 autóút 89-es kilométerszelvényében lévő csomópontnál egy Budapest irányából Szolnok felé közlekedő kistehergépkocsi hátulról egy kamionnak ütközött. A furgonban öt ember vesztette életét.  A Bors információi szerint a kisbuszban három magyar, egy ukrán, illetve egy ukrán-magyar kettős állampolgárságú férfi utazott, mind az öten életüket vesztették. Az MTI-n megrázó fotók jelentek meg a tragikus balesetről: KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON !

Így kaphatnak magyarországi nyugdíjat az ukrajnai magyarok

Ukrajna vonatkozásában – utolsó volt szovjet tagállamként – még mindig az 1963-ban kihirdetett magyar-szovjet szociális ellátási együttműködési egyezmény rendelkezéseit kell alkalmazni. Pedig már az Orosz Föderációval is létrejött egy korszerű szociális biztonsági megállapodás. Magyarország és Ukrajna vonatkozásában az egyezmény alkalmazása során lehetőség van az öregségi nyugdíj megállapítására, de magyar nyugellátásra kizárólag a magyar nyugdíjkorhatár betöltésével nyílhat lehetőség. Az egyezmény nem terjed ki a nők kedvezményes nyugdíjára. Az egyezmény alkalmazásának feltétele a magyar vagy az ukrán állampolgárság. Az egyezmény személyi hatálya azokra terjed ki, akik Magyarország vagy Ukrajna területén munkaviszonyban foglalkoztatottként, fegyveres  testületek tagjaként, mezőgazdasági vagy kisipari szövetkezet tagjaként, kisiparosként (egyéni, társas  vállalkozóként) szolgálati vagy ezzel egy tekintet alá eső  biztosítási időt szereztek, és lakóhelyük egyik vagy másik állam terü

Fontos bejelentést tett az Ukrán Állami Határőrszolgálat

Nem kell karanténba vonulniuk hétfőtől a tranzitutasként Ukrajnába belépő külföldieknek és hontalan személyeknek, ha dokumentummal igazolják, hogy 48 órán belül elhagyják az országot – adta hírül az unn.com.ua hírportál az Állami Határőrszolgálatra hivatkozva. A jelentés szerint 2021. szeptember 20-tól nem kell karanténba vonulniuk és mobiltelefonjukra telepíteni a Vdoma applikációt az Ukrajnába tranzitcéllal belépő külföldieknek és hontalan személyeknek, ha dokumentumuk van arról, hogy 48 órán belül elhagyják az országot. Ugyanakkor változatlanul érvényben marad – érkezési országtól függetlenül – a külföldiek és Ukrajnában tartózkodási engedéllyel rendelkezők számára a megkötés, amely szerint Ukrajnában bejegyzett társaság által kiadott, a Covid-19 gyógyításának és betegmegfigyelésnek a költségfedezésére és az ukrajnai tartózkodás egész idejére kiterjedő egészségbiztosítással kell rendelkezniük. A Kárpát.in.ua emlékeztet, Ukrajnába érkező külföldieknek, tartózkodási engedéllyel

Ezek a korlátozások lépnek életbe csütörtöktől Ukrajnában

Ukrajna egész területére vonatkozó sárga veszélyességi fokozatú karantén bevezetéséről döntött csütörtöktől, azaz szeptember 23-tól kezdődően keddi ülésén a Technogén-, Környezetvédelmi és Rendkívüli Helyzetek Állami Bizottsága – adta hírül az rbc.ua hírportál a kormány sajtószóvivői irodájára hivatkozva. Ukrajna egész területén a következő korlátozások lépnek hatályba: az iskolák, óvodák és felsőoktatási intézmények csak a személyzet 80 %-ának legalább egy adag vakcinával történt beoltottsága esetén működhetnek; tilos tömegrendezvények tartása 4 négyzetméterre számított egy főt meghaladó közönséglétszám vagy az ülőhelyek termenként több mint kétharmados telítettsége esetén; a vendéglátóhelyeken egy asztalnál négynél többen nem ülhetnek, és az asztalok nem lehetnek egymáshoz 1,5 méternél közelebb; a filmszínházak és más kulturális intézmények legfeljebb a helyek kétharmados vagy minden egyes terem helyeinek 50 %-os telítettsége mellett működhetnek; a sporttermek és fitness központ