Ugrás a fő tartalomra

Oroszország felfüggeszti a katonai helyszínein az új START-szerződésben rögzített amerikai ellenőrzéseket

Moszkva hétfőn bejelentette, hogy felfüggeszti az új START-szerződés által lehetővé tett amerikai ellenőrzéseket az oroszországi katonai helyszíneken. A 2010-ben aláírt, kulcsfontosságú orosz-amerikai megállapodás kölcsönösen lehetővé tette a két fél számára a másik ország katonai helyszíneinek rendszeres ellenőrzését.

Moszkva hétfőn hivatalosan tájékoztatta Washingtont, hogy valamennyi, az új START-megállapodás hatálya alá tartozó oroszországi katonai helyszín „átmenetileg mentesül” az amerikai ellenőrzés alól – erősítette meg az orosz külügyminisztérium közleménye.

Ide tartoznak a rakétakilövő bázisok, valamint azok a légi és haditengerészeti támaszpontok, ahová korábban nukleáris rakétákat telepítettek.

„Az Oroszországi Föderáció kénytelen ehhez az intézkedéshez folyamodni a jelenleg fennálló realitások miatt, amelyek egyoldalú előnyöket nyújtanak az Egyesült Államoknak, és megfosztják Oroszországot attól a jogától, hogy ellenőrzéseket végezzenek amerikai területen” – mutatott rá az orosz sajtóközlemény.

Az orosz diplomácia különösen az orosz ellenőrök amerikai utazásának akadályait és az amerikai vízumkiadással kapcsolatos nehézségeket emelte ki, amelyeket az Ukrajna elleni orosz támadás miatt Moszkva ellen bevezetett nyugati büntetőintézkedések okoznak.

„Az amerikai ellenőröknek és repülőgépeik személyzetének nincs hasonló problémájuk” – emelte ki az orosz közlemény, hozzátéve, hogy a fenti problémák rendezését követően Oroszország azonnal visszavonja hétfőn bejelentett döntését.

Az atomfegyverek számát csökkentő és korlátozó új START-megállapodás a telepített robbanófejek számát legfeljebb 1550-ban korlátozta országonként, ami csaknem 30 százalékos csökkenést jelentett a korábbi, 2002-ben meghatározott értékhez képest. A szerződés a rakéták és bombázó-repülőgépek számát 800-ban maximalizálta, ami azonban még mindig elég a Föld sokszoros elpusztításához.

Az új START-szerződést a felek 2021 januárjában öt év időtartamra meghosszabbították 2026-ig.

A szerződés értelmében Moszkvának és Washingtonnak kölcsönösen és évente mintegy húsz ilyen ellenőrzést lenne joga végrehajtani a másik fél területén.

(MTI)

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON:

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Elemzés: Ezért nem lehet NATO-tag Ukrajna

Ukrajna lehetséges NATO-tagsága évről évre felmerül, főleg miután Oroszország 2014-ben annektálta a Krím-félszigetet és azóta is támogat szakadár csoportokat Kelet-Ukrajnában. Az ukrán vezetés az elmúlt években többször fejezte már ki nyíltan csatlakozási szándékát, a NATO vezetése azonban rendre elzárkózik attól, hogy zöld utat adjon a kérésnek. Valójában az igen valószínűtlen, hogy Ukrajna belátható időn belül csatlakozzon a katonai szövetséghez, ez pedig egyrészt az ukrán haderő állapotával, másrészt az országot uraló korrupcióval, harmadrészt pedig a geopolitikai helyzettel magyarázható - írja a Portfolio . Az első ígéretek Ukrajna lehetséges NATO-tagságára vonatkozóan a katonai egyesülés 2008-as bukaresti konferenciáján hangzottak el, amelyen a szervezet nyíltan elkötelezte magát a kelet-európai ország majdani felvétele mellett. Ukrajna ugyanebben az évben be is terjesztette a NATO-tagsági cselekvési tervhez való csatlakozási szándékát. A vonatkozó tárgyalások azonban 2010-ben

Rossz hírt közölt az ukrán légierő parancsnoka

A Szovjetunió felbomlása óta az ukrán hadsereg egyetlenegy darab új repülőgépet sem kapott, ez azt jelenti, hogy 10 év múlva a jelenleg használatban lévő katonai repülők alkalmatlanok lesznek a feladatuk elvégzésére - magyarázta Szerhij Drozdov az RBK-Ukrajinának adott interjújában. Az ukrán légierő parancsnokának elmondása szerint jelenleg olyan repülőgépek állnak rendelkezésükre, melyeket még 1968 és 1991 között gyártottak. A repülőgéppark már jó ideje frissítésre szorul - tette hozzá. Drozdov felhívta a figyelmet, ezek a szovjet gépek maximum 10 évig tudják még ellátni a feladatukat, örökké nem lehet őket javítani és korszerűsíteni.

Az ukrán vendégmunkásoknak jár-e családi kedvezmény, szja-visszatérítés Magyarországon?

Magyarországon munkát végző külföldi – nem EU-s – (főként ukrán) adóügyi illetőségű vendégmunkások milyen feltételekkel jogosultak családi kedvezményre, illetve jár-e nekik szja-visszatérítés? – kérdezte az Adózóna egyik olvasója.  "Az érintett munkavállalók családi pótlékra jogosultak, de azt nem Magyarországon kapják a gyermekek után. Az első adóévben az összes jövedelmük 75%-át meghaladja a Magyarországon adókötelezettség alá eső összes jövedelmük. Kérhetik-e ők is az szja-visszatérítést? Jogosultak-e a családi kedvezmény igénybevételére?." A Magyarországon működő munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó gazdasági társaságok több ezres létszámban foglalkoztatnak nem EU-s államból – elsődlegesen Ukrajnából – érkező embereket. A kérdés alapján, jelentős nagyságrendű összegről beszélünk országos szinten. A munkaerő-kölcsönző társaságoknál problémát okoz ezen kérdések megítélése – ecsetelte. Azokat a külföldieket, akik belföldön és külföldön együttesen megszerzett adóévi jövedelmének

Húsvéti szokások és hagyományok Kárpátalján

A húsvét a keresztény világ egyik nagy ünnepe, Jézus feltámadását ünneplik ekkor mindenhol. Mióta világ a világ, az emberek megünnepelték a tavaszt, a természet megújulását. Szerte a világban mindenki másképp készül a húsvétra, egyes helyek évtizedes hagyományokból merítenek, ilyen Kárpátalja is, ahol néhány szokás máig fenn maradt. Húsvét, Krisztus feltámadásának napja a kereszténység egyik legnagyobb ünnepe. Számos világi népszokás is fűződik ehhez az egyházi ünnephez. Kárpátalján a katolikusok körében máig megőrződött a pászkaszentelés. A pászka ezen a vidéken a húsvéti kalácsot jelenti. Minden katolikus családban van egy fonott kosár, melyet csak erre a célra használnak. A pászkaszentelő kosárba a kalács mellé főtt tojás, sonka, kolbász, vaj, só és bor is kerül. Ezzel a kosárral mennek a vasárnapi misére, ahol a pap megszenteli az ételeket. A szentelményeket otthon a család közösen fogyasztja el. A pászkaszentelés az mindmáig fennmaradt szokás. A régi hagyományok szerint a megszent

Az ukrán-magyar kettős állampolgársággal rendelkező hadköteles férfiak figyelmébe!

Ukrajna jogszabályai szerint a kettős állampolgárság nem elismert Ukrajnában. Ukrajna állampolgárának számít az a kettős állampolgárságú személy, aki ukrán állampolgársággal is rendelkezik. A hadköteles férfiaknak hadiállapot idején k ettős állampolgárként az ukrán határt átlépni magyar útlevéllel nem lehet. Csak akkor van erre lehetőség, ha a kettős állampolgár lemond az ukrán állampolgárságáról. Azonban csak onnantól kezdve lehet használni az ukrán határátlépéshez a magyar útlevelet, ha az ukrán állampolgárságról való lemondással kapcsolatos kérvényt Ukrajna elnöke is jóváhagyta. Az ukrán állampolgárság elvesztésének és megszüntetésének okait Ukrajna állampolgárságról szóló törvényének 18. és 19. cikke határozza meg.  Megosztás KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON:

Tragédia Zápszonyban - a vonat alá vetette magát egy fiatal nő

Augusztus 19-én éjszaka végzett magával Pereszta Krisztina. A zápszonyi születésű huszonéves fiatal nő a vonat alá vetette magát. Egyelőre nincs arról információ arról, mi vezetett a tragédiához. Őszinte részvétünk az egész családnak!  KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON VAGY CSATLAKOZZON A  CSOPORTUNKHOZ !

Hogyan lehet lemondani az ukrán állampolgárságról?

Az ukrán állampolgárság megszüntetése általában hosszadalmas és nem a legegyszerűbb procedúra, éppen ezért sokan nem is vállalkoznak rá, hacsak nem feltétlenül szükséges. A ukrán állampolgárságáról való lemondás semmiképpen nem tanácsos azok számára, akiknek Ukrajnában (is) van a lakhelyük, illetve valamilyen oknál fogva szükségszerű számukra a gyakori vagy/és tartós ukrajnai tartózkodás. Tudniillik, az állampolgárság elvesztésével ukrajnai tartózkodásuk csak az aktuális szabályok szerinti időtartam keretében lesz lehetséges, és bármilyen szabály és/vagy törvénysértés esetén (illetve, mint ezt számos gyakorlati példa mutatja, akár enélkül is) az ukrán szervek megtagadhatják tőlük az ország területére való belépést - írta a Kárpáti Igaz Szó. Az Alkotmány 25. cikke szerint Ukrajna állampolgárát nem lehet megfosztani ukrán állampolgárságától és állampolgársága megváltoztatásának jogától. A jogviszonyok e területét szabályzó állampolgársági törvény 18. cikke ez utóbbi jog gyakorlását, a f