Leállította az Ukrtransznafta a kőolaj tranzitját a Barátság olajvezetékrendszer déli ágán keresztül Magyarország, Csehország és Szlovákia irányába - jelentette ki kedden Igor Gyomin, az orosz Transznyefty gázszállítmányozási vállalat szóvivője.
"Az Ukrtransznafta valóban teljesen leállította az olaj szivattyúzását Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába a Barátság déli ágán keresztül augusztus 4-én reggel 6 óra 10 perckor" - idézte Gyomint a RIA Novosztyi hírügynökség.
A szóvivő szerint ennek oka az volt, hogy az orosz fél az európai szankciók miatt nem tudja teljesíteni a tranzitdíj kifizetését. A szállítás száz százalékos előlegfizetés alapján történik. A július 22-i utalás visszakerült a Transznyefty számlájára.
Az orosz vállalat közleménye szerint az európai bankok már nem jogosultak önállóan dönteni arról, hogy lebonyolíthatnak-e egy adott ügyletet, annak megerősítésére, hogy az nem tiltott, a banknak be kell szereznie a nemzeti felhatalmazott állami szerv engedélyét. A helyzetet bonyolítja, hogy az európai szabályozók még nem alakítottak ki egységes álláspontot a különböző joghatóságok bankjainak intézkedési algoritmusáról, és nem dolgozták ki a fenti engedélyek kiadásának eljárását.
A Transznyefty tájékoztatta az orosz energiaügyi minisztériumot, az Ukrtransznaftát, valamint a három országba olajat exportáló orosz szállítókat a kialakult helyzetről. A közlemény szerint a kérdés megoldása érdekében a Transznefty felkérte a felhatalmazott bankot, hogy értesítse az európai szabályozó hatóságot annak érdekében, hogy engedélyt kapjon az Ukrtransznaftával megkötött szerződés szerinti elszámolásokra. A pénzeszközök átutalásának alternatív lehetőségeit is vizsgálják.
Lengyelországba és Németországba zavartalanul folyik a kőolaj tranzitja a Barátság csővezetéken.
Sztanyiszlav Mitrahovics, az orosz kormány Pénzügyi Egyetemének professzora, Nemzeti Energiabiztonsági Alap szakértője az RT-nek nyilatkozva emlékeztetett rá, hogy a Barátságnak két ága van. Az északi Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba és Németországba, a déli pedig Ukrajnán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba vezet.
Mitrahovics szerint a leállás azt jelenti, hogy az ezen országok piacára szállított olaj mennyisége csökkenhet. Emlékeztetett rá, hogy az uniós megállapodás értelmében a csővezetéken szállított olajat nem kellene érinteniük a szankciónak, mert a vezetékre épült finomítókat nehéz másra átállítani.
A szakértő nem zárta ki, hogy a kérdésben kompromisszum szülessen, mert Európában amúgy is feszült az energiapiaci helyzet.
Közben az Origo.hu ellentmondásosnak nevezi az érkező híreket, amelyek szerint egy szakaszon az oroszoknak tranzitdíjat kellene fizetniük, ám erről az ukránok úgy fogalmaztak, hogy nem fogadják el a véres pénzt.
Az ukránok célja nyilvánvalóan a Barátság kőolajvezeték leállítása - mutat rá a portál. Egyben idézi a Mol közleményét, amely szerint a magyar olajtársaság felajánlotta, hogy kifizetik a tranzitdíjat az oroszok helyett, de nem kaptak választ az ukránoktól.
A cikkben azt írják: a források szerint a tranzitdíjakat fedező tranzakció nem történt meg a szükséges időpontban az orosz Transneft és az ukrán Ukrtransnafta között, ennek következtében pedig az orosz fél bejelentette, hogy leállítják az olajszállítást a Barátság vezeték déli ágán.
Az Origo.hu a Ria Novosti hírügynökséget idézve ismerteti: egy ukrán szakaszon az oroszoknak kellene tranzitdíjat fizetniük, de ezt a szankciók miatt nem tudták átutalni, az ukránok pedig megakadályozták, hogy más módon eljuttassák nekik a pénzt, vagyis, így megakadályozzák az olajvezeték működését. Információik szerint az oroszok Brüsszelhez fordulnak, hogy megoldódjon a helyzet, és működhessék a kőolajszállítás.
A lényeg az, hogy az ukránok miatt leállt a Barátság kőolajvezeték - fogalmaz az Origo.hu.
A portál idézi Mol közleményét, amelyek a kialakult helyzetről adott ki. Eszerint a "Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Bár a Mol-nak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is".
(MTI)
KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON: