Az ukrán állampolgárság megszüntetése általában hosszadalmas és nem a legegyszerűbb procedúra, éppen ezért sokan nem is vállalkoznak rá, hacsak nem feltétlenül szükséges.
A ukrán állampolgárságáról való lemondás semmiképpen nem tanácsos azok számára, akiknek Ukrajnában (is) van a lakhelyük, illetve valamilyen oknál fogva szükségszerű számukra a gyakori vagy/és tartós ukrajnai tartózkodás. Tudniillik, az állampolgárság elvesztésével ukrajnai tartózkodásuk csak az aktuális szabályok szerinti időtartam keretében lesz lehetséges, és bármilyen szabály és/vagy törvénysértés esetén (illetve, mint ezt számos gyakorlati példa mutatja, akár enélkül is) az ukrán szervek megtagadhatják tőlük az ország területére való belépést - írta a Kárpáti Igaz Szó.
Az Alkotmány 25. cikke szerint Ukrajna állampolgárát nem lehet megfosztani ukrán állampolgárságától és állampolgársága megváltoztatásának jogától. A jogviszonyok e területét szabályzó állampolgársági törvény 18. cikke ez utóbbi jog gyakorlását, a felnőtt állampolgárok esetében, csak azok számára engedélyezi, akik állandó jelleggel külföldön élnek, és rendelkeznek egy másik ország állampolgárságával, illetve annak megszerzése dokumentumban foglalt ígérvényével. Tehát az Ukrajnában élő kettős (többes) állampolgár nem jogosult az ukrán állampolgársága elhagyására.
E törvény szerint nem jogosult erre az a személy sem, aki ellen Ukrajnában bűnvádi eljárás van folyamatban, illetve aki esetében jogerőre emelkedett bírósági ítélet van érvényben.
Nevezett törvénycikk szerint az a személy tekinthető állandó jelleggel külföldön élőnek, aki rendelkezik a külföldi letelepedését igazoló okmánnyal, és külföldre való kitelepülés céljából kijelentkezett az utolsó ukrajnai lakhelyéről, valamint a lakhelye szerinti országban konzuli nyilvántartásba vették.
Az ukrán állampolgárság lemondásának (állampolgárságból való kilépésnek) eljárásrendjét Ukrajna elnökének 215. sz. 2001.03.27-én kelt rendelete szabályozza, mely szerint:
Mivel ennek igénylésére a törvény csak a külföldön élő állampolgárokat jogosítja fel, ezért, az állampolgárságból való kilépést kérvényezni csak a lakhely szerinti ukrán külképviseleteken (konzulátusokan) lehet. Első szinten, a benyújtott kérvényt és a hozzácsatolt okmánycsomagot, mely értelemszerűen hivatott bizonyítani a fentebbi kritériumoknak való megfelelést, az adott külképviseleten vetik vizsgálat alá, amire a jogszabály 1 hónap határidőt szab meg.
Miután a külképviseleten mindent rendben találtak, az okmányokat az ő jóváhagyó levelükkel megküldik a Külügyminisztériumba. A jogszabály e szerv számára is egyhónapos vizsgálati határidőt szab, és amennyiben ott is mindent rendben találnak, ezeket az iratokat átküldik a belügyminisztériumba és Ukrajna Biztonsági Szolgálatához, ahol lefolytatják saját vizsgálatukat, mely eredményéről két hónap leforgása alatt tájékoztatják, a külügyminisztériumot. Amennyiben nevezett instanciák egyike sem emel kifogást a kérelemmel, illetve a kérelmező személlyel kapcsolatosan, a Külügyminisztérium pozitív véleményezéssel ezen okmányokat megküldi az Ukrajna államelnöke mellett működő Állampolgársági Bizottsághoz.
Amennyiben e bizottság sem talál semmi kifogásolnivalót, akkor megteszi erre vonatkozó ajánlását Ukrajna elnökének. A jogszabály szerint a bizottságnak egy éven belül meg kell tennie az ajánlását. Ukrajna elnöke, saját hatáskörében elnöki rendelet formájában döntést hoz minden egyes kérvényező személlyel kapcsolatosan. E döntéséről értesíti a külügyminisztériumot, a migrációs szolgálatot és a Központi Választó Bizottságot. Az ügyben kiadott elnöki rendelet napjától tekintik megszűntnek az állampolgárságot. A jogszabály nem szab meg határidőt az elnöki ukáz kiadására és arra, hogy az elnök milyen határidőn belül kell hogy értesítse a migrációs szolgálatot.
A Migrációs Szolgálatnak egy hét áll rendelkezésére, hogy a döntésről értesítse a kérvényező személyt. Lényeges, hogy fizetett szolgáltatásról van szó, melynek összegét a külügyminisztérium szabja meg. Az ukrán állampolgárság elhagyása, amennyiben ez az állampolgár kezdeményezésére történik, lassú és költséges eljárás alapján valósulhat csak meg. A Kárpáti Igaz Szó forrása szerint ez legalább egy évet, de a gyakorlati példák alapján 1,5-2 évet vesz igénybe.
KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON: